Inipi (zweethut) ceremonie

De zweethut is een oeroude ceremonie van reinigen en zuiveren, in het donker, in een inipi, met een kring van mensen, op moeder aarde zittend. Er zijn momenten van spreken, bidden en zingen; momenten van stilte en eenvoud. En dan ontstaat er zien, ervaren en loslaten, pas op de plaats, herboren worden of wat er zich bij jou ook maar ontvouwt. 

Met grote regelmaat organiseren wij verschillende soorten zweethutrituelen (zie hieronder). Kijk in de agenda voor de meest recente data. Zweethutten worden ook op aanvraag georganiseerd. Om de verschillende mogelijkheden daartoe te organiseren, neem je best even contact met ons op.

Zweethut- Gemengde zweethut met de seizoenswisselingen

Vier keer per jaar, met of rond de overgang van de seizoenswisseling met een kring van mannen en vrouwen. Dit zweethutritueel begint op zaterdag rond 13 uur en duurt tot zondag rond 12 uur.
Gemengde zweethutten worden begeleid door Henk Waltman en Inge Deblieck.

- Inipi (zweethut) ceremonie voor mannen met of rond nieuwe maan
De mannenzweethutten bij nieuwe maan worden meerdere keren per jaar gegeven. Deze zweethut begint op zaterdag rond 13 uur en duurt tot 12 uur de volgende dag. Een mannenzweethut wordt altijd begeleid door Henk Waltman.

- Inipi (zweethut) ceremonie voor vrouwen
Voor inipi ( zweethut) ceremonie voor vrouwen kan men terecht bij
Mirte Madelief van Zundert o. a. in Breda, tel 06 340 32509 of via e mail adres . Mirte van Zundert <info@vannature.me>  
Annet van der Linden in Weert , tel  06 46253451 of via e mail adres  Annet van der Linden <phoenix.1971@live.nl>
Hilde Desloovere in Antwerpen, tel 003234545561 of 0032495881918 of via e mail adres hilde.desloovere@hotmail.com 

- Zweethutdriedaagse
Een aantal keer per jaar organiseren wij ook een zweethutdriedaagse voor de mensen die de essentie van deze ceremonie nog dieper willen beleven. Gedurende drie dagen is er een programma met drie zweethutten waarin reinigen, rust, stilte en tot jezelf komen centraal staan.

De eerste zweethut staat in het teken van de overgang maken van buiten naar binnen, van afscheid nemen, van reinigen en loslaten. De tweede zweethut staat in het teken van rituelen, zingen, aanschouwen van wat is. De derde zweethut staat in het teken van stilte, van met je werkelijke zelf, de ruimte, het groter geheel in contact te komen. Om vervolgens te zien wat zich bij jou aandient. Er zal voldoende ruimte en rust zijn tussen elk van de zweethut ceremonies om te herstellen als dat nodig is, te rusten of momenten om tot jezelf te komen. We leven op het ritme van de natuur en eten gezond voedsel. Een driedaagse wordt begeleid door Henk Waltman, Inge Deblieck en Hilde Desloovere. 

 

Oorsprong zweethutritueel

Het zweethutritueel is in menige cultuur over de wereld bekend. Ze bestaat duizenden jaren. Sauna (Finland), thermae (Romeinse oudheid), hammam (Arabische landen), temescalli  (Mexico), mushi-buro(Japan) zijn hiervan een aantal voorbeelden.  
De Scythen, en nomadenvolk in midden Rusland, kent al duizenden jaren een ceremonie van zweten. Tot in het begin van de twintigste eeuw  kende men ook  in Ierland en Schotland het gebruik van verblijf en zweten in een hete ruimte. Door opgravingen in de omgeving van Swalmen in Limburg, bestaat het vermoeden dat daar in de Steentijd ook stenen werden verhit om in kleine ruimten te zweten, te reinigen. Met andere woorden al in vroegere tijden waren deze gebruiken bekend vanwege hun weldadige en heilzame uitwerking op de deelnemers.

De zweethut ceremonie of inipi bij  de Lakota Sioux

De zweethut ceremonie zoals ik die heb leren kennen, is geïnspireerd vanuit de traditie van de Lakota indianen. De Lakota Sioux indianen noemen hun ceremonie ‘inipi’ of zweetbad. Wat betreft het gebruik van symbolen, de betekenis ervan als onderdeel van de ceremonie en de traditie, is dit één van de krachtigste en meest betekenisvolle zweethut ceremonies die in de wereld bekend is. Oorspronkelijk was de inipi ceremonie bij de Lakota alleen bedoeld voor mannen.  Men gebruikte deze ceremonie ook om zich te reinigen en zich voor te bereiden op belangrijke opdrachten.  

De zweethut wordt de laatste veertig jaar ook door vrouwen gebruikt. Bij de Indianen leefde aanvankelijk de gedachte, dat vrouwen zich reinigen door hun maanstonden. Maar met de modernisering van de samenleving en de verwijdering van de natuur, ontstond bij de vrouwen de behoefte om daarmee opnieuw in contact te komen met behulp van de zweethutceremonie.

Enkele symbolen bij de zweethut ceremonie

De ceremonie van de Lakota kent een aantal symbolen, die tijdens de ceremonie worden genoemd en toegelicht. De inipi wordt gezien als de baarmoeder van moeder aarde, de stenen worden als het zaad van vader zon gezien en wij mensen, als kinderen van vader zon en moeder aarde. Wanneer de stenen de inipi worden binnengebracht, vindt een soort van bevruchting, bezieling plaats, zoals de Lakota Sioux dit verwoorden.  

Reinigen, verbinden en helen

In de inipi wordt gesproken, gezongen en zijn er momenten van stilte. Je kunt niets zien in de donkerte wanneer de opening van de inipi met dekens wordt afgesloten. Je zit in de hut naast elkaar op de grond, op moeder aarde. In de zweethut reinig je jezelf door te zweten. Je laat hinderlijke zaken los of er ontstaat inzicht rondom een bepaald thema.  Door met een aantal mensen gezamenlijk in de inipi te zitten,het jouwe te delen, de andere te horen, ontstaat er iets.

De inipi ceremonie is een uitnodiging om je te verbinden; met jezelf, met de andere deelgenoten aan de ceremonie, met de krachten van de natuur, met moeder aarde, met de warmte van de stenen, met het “groter geheel” of “ dat wat groter is dan ik”. Dit alles creëert een omgeving om te ervaren waarin een ieder gelijk is. De inpi ceremonie kan een inspirerende uitwerking op je hebben, kan je inzicht brengen, rust brengen, je een pas op de plaats doen maken of je herboren doen voelen. Er wordt gesproken dat je anders de inipi uitkomt dan dat je er binnen bent gegaan.